Tractors elèctrics, una mirada al futur de la maquinària agrícola sostenible

(21/11/18) L’agricultura està vivint una veritable revolució tecnològica. Sistemes de reg intel·ligent, drons i big data han arribat als nostres cultius amb un clar objectiu: aconseguir que l’activitat agrícola sigui més eficient, rendible i sostenible. No obstant això, el consum de combustibles fòssils i l’emissió de gasos contaminants que genera el vehicle agrícola per excel·lència, el tractor, continua sent una assignatura pendent.

Al febrer de 2017 assistim al primer pas del que avui és ja l’inici d’un canvi de paradigma en el camp de la maquinària agrícola: John Deere, una de les principals multinacionals del sector, va presentar el prototip d’un nou tractor 100% elèctric, el SESAM (Sustainable Energy Supply forAgricultural Machinery). Una enorme bateria de liti de 130 kw atorga a aquest vehicle una autonomia de quatre hores, mentre que els seus dos motors elèctrics li permeten aconseguir velocitats de fins a 55 km. I tot això sense gastar ni una gota de gasolina.

Pot ser que els tractors John Deere hagin estat els primers, però no són, ni molt menys, els únics. Un altre referent de la indústria, el fabricant alemany Fendt, va revelar l’any passat el seu model FendtVari E100, capaç de treballar fins a sis hores seguides sense recarregar. Mentrestant, moltes altres empreses, tant consagrades com nouvingudes al sector, continuen treballant perquè el tractor elèctric passada de ser un projecte a una realitat.

Els beneficis d’aquesta “revolució elèctrica” de la maquinària agrícola serien evidents. D’una banda, l’ús d’energies renovables i no contaminants suposa un altre pas més cap a una agricultura respectuosa amb el medi ambient. D’altra banda, si bé els vehicles de tracció elèctrica són més cars, l’estalvi en combustible garanteix la seva rendibilitat a mitjà o llarg termini.

Però, si bé sembla cert que el tractor elèctric acabarà imposant-se en el futur, la realitat és que es tracta d’una tecnologia jove, la implantació de la qual presenta encara certes dificultats. L’elevat cost d’aquestes màquines, unit a la menor potència dels seus motors i la seva reduïda autonomia (de quatre a cinc hores de treball entre càrrega i càrrega), impedeixen que puguem parlar d’ell, avui dia, com una opció rendible i pràctica per a la major part de les explotacions agrícoles.

No obstant això, igual que està succeint amb els cotxes elèctrics, tot indica que, en pocs anys, es produirà una reducció de costos; la progressiva convergència dels preus del gasoil amb els de la gasolina jugarà també a favor del tractor elèctric, contribuint a escurçar el temps d’amortització, que, en el cas dels automòbils elèctrics, ronda actualment els 5 anys. Al mateix temps els avanços tecnològics permetran, previsiblement, augmentar la durada de les seves bateries i la potència dels seus motors, oferint un rendiment similar al dels tractors actuals, però reduint el seu impacte mediambiental i suposant, de cara al futur, un considerable estalvi econòmic per a l’agricultor.

I quan arribaran els primers tractors elèctrics al mercat? Pel que sembla, serà molt aviat. Segons paraules d’Alfonso Tajada, president de Ansemat, l’organització que agrupa els fabricants de maquinària agropecuària d’Espanya, aquests vehicles podrien estar disponibles per al 2020.

Xavier Petit

Relacions amb el territori – ASG.